تانینمیش ائرمنیلر اؤز میلّتی، دیلی و مدنیتی حاقیندا نه دئییرلر
ائرمنی خیصلتی حاقیندا دونیانین بیر چوخ عالیم، فیلوسوف و یازیچیلاری طرفیندن فیکیرلر بیلدیریلیب. آمّا بو میلّتین تاریخی، ماهیتی، مدنیتی حاقیندا اصل حقیقتی هامیدان دقیق، اینجهلیکلرینه قدر آچان اؤز تانینمیشلاری اولوب. همین فیکیرلردن بعضیلرینی تقدیم ائدیریک.
- یقیشه چارنتس (شاعیر): "بیزده ریاکارلیق هله آنا بطنینده اولارکن یارانیر " .
- هوهانس تومانیان (یازیچی): "حقیقی قورتولوش داخیلدن باشلانمالیدیر، بیز ائرمنیلر ایسه داخیلن خستهییک".
- قئورق آسلان (تاریخچی): " ائرمنیلر هارادا چؤرک بولدورسا، اورانی اؤزلرینه وطن حساب ائدیرلر".
- کروب پاتکانوف (تاریخچی): "ائرمنیلر بشر تاریخینده هئچ زامان هر هانسی بیر رول اویناماییبلار " .
- مانوک آقابگیان (دیلچی، ادبیاتشوناس): " ائرمنی خالقی نین کؤکلری هارادادیر، بورا نئجه، نه واخت، هارادان و هانسی یوللارلا گلیب، بیزده بو باره ده دقیق و آیدین معلومات یوخدور".
- خاچاطور آبوویان (یازیچی): "لعنته گلمیش تورک دیلی سانکی تانرینین خئییر-دوعاسینی آلیب... بوتون بایراملاردا و توی مراسیملرینده بیز ائرمنیلر تورکجه اوخویوروق. دیلیمیزین ان آزی 50 فایزی تورک سؤزلریندن عیبارتدیر. آذربایجان سؤزلری دیلیمیزه او قدر داخیل اولوب کی، بیزده ماهنیلار، شعیرلر، آتالار سؤزلری تورک و آذربایجانجا سسلهنیر".
- لوون دابگیان (تاریخچی): " ائرمنیلر اؤز میلّی وارلیغی ایله باغلی بیرباشا تورکلره بورجلودورلار. اگر بیز بیزانسلیلار و یا دیگر اوروپالیلارین آراسیندا یاشاسایدیق، ائرمنی آدی آنجاق تاریخ کیتابلاریندا قالاردی".
- قازاروس آغایان (شاعیر، یازیچی): " بیزیم آشیقلارین شعیرله سؤیلنن داستانلاری یوخدور، بو داستانلارین هامیسی آذربایجانجادیر. آذربایجان بایاتیلاریندان ایستیفاده ائتمگیمیزین سببی بودور کی، بو دیلده ایستهدیگین قدر ایکیمعنالی و چوخمعنالی سؤزلر وار. ائرمنی خالقی و آشیقلاری تورکجه دانیشماقدا هئچ بیر چتینلیک چکمیرلر – بو دیل ائرمنیلر اوچون دوغمادیر. اونا گؤره ده بیز تورکجه اوخویوروق".
- چوروق قوستانیان (ادبیاتشوناس): " بیزیم آشیقلارین ائرمنی دیلینده شعیری، داستانی یوخدور، هامیسی صیرف تورک دیلیندهدیر".
- آوِت ترتریان (موسیقیشوناس): "ائرمنیلر اونسیتده و دانیشیق دیلینده همیشه آذربایجان آتالار سؤزلری و مثللرینه موراجیعت ائدیبلر".
- ادوین آروستامیان (دیلچی): "آذربایجان آتالار سؤزلری و ضرب-مثللرینین چوخو ائرمنیلر طرفیندن ائرمنی دیلینه ترجومه اولونمادان ایستیفاده اولونور. چونکی آذربایجان سؤزلرینین درین فلسفی ماهیتی ترجومهیه گلمیر".
- جانِت نعلبندیان (ادبیاتشوناس): "همیشه تمیز ائرمنی سؤزو ائشیتمک ایستهمیشم، آمّا تأسوف کی، بو گونه قدر ائشیده بیلمهمیشم".
- پرچ پروشیان (فولکلورشوناس): " ائرمنی کیشیلر تورک بایاتیلارینی دینلهییب تورکجه آغلاییرلار، قادینلار ایسه اؤز اینیلتیلری ایله اونلاری موشاییعت ائدیرلر".
- آراکل باباخانیان (دیلچی): "ائرمنی آشیقلاری حیاتی ترنّوم ائدرکن آذربایجان دیلینه اوستونلوک وئریرلر. چونکی آذربایجان دیلی ائرمنی دیلیندن داها زنگیندیر".
- ققام تاروئردییان (فولکلورشوناس): " ائرمنی آشیقلاریندان توپلادیغیم شعیرلرین موعین حیصهسی صیرف آذربایجان دیلیندهدیر " .
- نیکوقایوز تیقرانوف (موسیقیشوناس): " آلکساندر سپندیاروفون نوت کیتابچاسیندا چوخلو سایدا دئییملر، موغاملار وار: " ماهور " ، " راست " ، " چاهارگاه " ، " شوشتر " ، " کورد شاهناز " ... آ.سپندیاروف بو منبعلرین اکثریتیندن اؤز اثرلرینده ده ایستیفاده ائدیب. ائرمنیلرین قولاقلاری تار و کامانچا سسی ایله دولوب".
- آرام خاچاطوریان (بستهکار): " من آذربایجان آشیغییام!"
قایناق:
"گلدیم، گؤردوم،...منیمسهدیم " (آذربایجان مدنی عنعنهلری نین منیمسهنیلمهسی
ائرمنی عنعنهسی حاقیندا) – [کیتابی یوکلهPDF ]
کؤچورن: عباس ائلچین
نظرات ارامنه ی مشهور در باره ی ملت، زبان و فرهنگ خودشان
شمارِ زیادی از دانشمندان، فیلسوفان و نویسندگان نقطه نظرات خود را در خصوص خصائل اخلاقی ارامنه بیان نموده اند. ولی دقیق ترین نقطه نظرات را در خصوص تاریخ، ماهیت، و فرهنگ ارامنه متفکرین ارمنی به تفصیل بیان کرده اند. شمه ای از این نقطه نظرات را به عنوان نمونه ذکر می کنیم:
- یغیشه چارِنز (شاعر): « در میان ملت ما نطفهی ریاکاری در همان بطن مادر بسته میشود.»
- اوانس طومانیان (نویسنده): «رهایی واقعی باید از درون سرچشمه بگیرد، ما ارامنه از درون بیماریم.»
- گئورگ آصلان (مورخ): «هر جا که نان فراوان است، ارامنه آنجا را وطن خود می پندارند.»
- کروب پاتکانوف (مورخ): «ارامنه هیچ گاه در طول تاریخ بشر قادر به ایفای هیچ نقشی نشده اند.»
- مانوک آبگیان (زبان شناس، ادیب): «این که ریشهی ارامنه در کجا است و چگونه، کی، از کجا و از چه راهی به اینجا آمده اند برای خود ما هم معلوم نیست و هیچ اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد.»
- خاچاطور آبوویان (نویسنده): «این زبان ترکی لعنتی گویی دعای خیر خداوند را پشت سر خود دارد ... ما ارامنه در تمامی اعیاد و مراسم خودمان هم به زبان ترکی سرود میخوانیم. دست کم 50 درصد از کلمات زبان ما ترکی است. زبان ترکی و آذربایجانی آن چنان به زبان ما نفوذ پیدا کرده است که ترانهها، اشعار، ضرب المثلها در زبان ما به این زبان بیان می شود.»
- لوان دابگیان (مورخ): «ارامنه هستی خود را مستقیماً مدیون ترکها هستند. اگر ما در بیزانس و یا اروپا زندگی کرده بودیم حالا از ارامنه هیچ چیزی جز یک نام در تاریخ باقی نمانده بود.»
- گازاروس آقایان (شاعر، نویسنده): «در زبان شعری عاشیقهای ما داستان وجود ندارد، تمامی داستانها به زبان آذربایجانی است. علت این که ما از بایاتیهای آذربایجانی استفاده میکنیم این است که این زبان بسیار گسترده و دارای کلماتی با معانی چندگانه است. عاشیقهای ارمنی در سخن گفتن به زبان آذربایجانی هیچ مشکلی احساس نمی کنند – این زبان برای ارامنه زبان بیگانه نیست، خودی است. به همین خاطر ما به زبان ترکی میخوانیم.»
- چوروگ گوستانیان (ادیب): «عاشیقهای ما شعر و داستان به زبان خودمان ندارند، همهی آنها صرفاً به زبان ترکی است.»
- آوت ترتریان (موسیقیدان): «ارامنه در زبان گفت و گو و برای برقراری ارتباط همیشه از ضرب المثلهای آذربایجانی استفاده می کنند.»
- ادوین آروستامیان (زبان شناس): «بسیاری از ضرب المثلها و سخنان بزرگان آذربایجانی بدون آن که به زبان ارمنی ترجمه شوند به همان زبان اصلی استفاده می شوند. علت امر این است که زبان آذربایجانی از فلسفهای عمیق بهره میبرد و ضرب المثلهای آن قابل ترجمه شدن نیست.»
- جانت نعلبندیان (ادیب): «آرزوی همیشگیام این بوده که سخن ارمنی بدون کلمات بیگانه بشنوم ولی تا به امروز به این آرزوی خود نائل نگردیده ام.»
- پرچ پروشیان (فولکلور شناس): «مردان ارمنی بایاتیهای ترک را شنیده و به زبان ترکی گریه میکنند زنانشان هم با نالههای خود آنها را همراهی میکنند.»
- آراکل باباخانیان (زبان شناس): «عاشیقهای ارمنی زمانی که میخواهند زندگی را ترنم کنند از زبان آذربایجانی استفاده میکنند. زیرا زبان آذربایجانی بسیار غنیتر از زبان ارمنی است.»
- گِگام تاروردیان (فولکلورشناس): «بخشی از اشعاری که از عاشیقهای ارمنی گردآوری کردهام صرفاً به زبان آذربایجانی است.»
- نیکوگایوز تیگرانوف (موسیقیدان): «در کتاب نوت موسیقی الکساندر اسفندیاراف تعداد زیادی تصانیف و موسیقی مقامی هست: «ماهور»، «راست»، «چهارگاه»، «شوشتر»، «کرد شهناز»، .... ا. اسفندیاراف این منابع را در بسیاری از آثار خود نیز استفاده کرده است. گوش ارامنه از آوای تار و کمانچه پر شده است.»
- آرام خاچاطوریان (آهنگساز): «من عاشق آذربایجانم!»
منبع: http://anl.az/el/Kitab/2016/Azf-290799.pdf